Treningslære – grunnleggende om teori og beste praksis
I grunnkurset i treningslære for fysioterapeuter står teori om trening og testing av utholdenhet, styrke og bevegelighet sentralt. I tillegg blir det lagt vekt på klinisk relevant smerteteori.
Det dreier seg altså om basiskunnskap for alle fysioterapeuter som vil vite hvordan treningslære kan anvendes i klinisk behandling av pasienter, få med seg grunnleggende teori i trening og testing, og dessuten kunnskap om forebygging av muskelskjelettplager og noen livsstilsplager.
Kurset er for autoriserte fysioterapeuter. Det arrangeres i Bergen, med to samlinger i slutten av januar og mars, og er utviklet i samarbeid med Norsk Fysioterapeutforbunds faggruppe for idrettsfysioterapi og aktivitetsmedisin.
Merk påmeldingsfristen: 1. desember.
Basis: teori og beste praksis
Treningslære baserer seg på teori og beste praksis fra fysiologi, biomekanikk, anatomi og psykologi. Innen fysioterapi må man i tillegg ta utgangspunkt i den enkelte pasient sine forutsetninger for bevegelse, fysisk aktivitet og trening. Sentrale temaer er grunnleggende teori i trening og testing av utholdenhet, styrke og bevegelighet. I tillegg vektlegges smerteteori ut fra fysiologisk og psykologisk innfallsvinkel, med vekt på klinisk relevans.
Ferdigheter
Klinisk relevante ferdigheter inngår også i kurset. Etter fullført kurs skal deltakerne blant annet kunne:
- lage et opptreningsprogram for utvalgte pasientgrupper basert på teori.
- tilpasse ferdigheter innen treningslære i samhandling med pasienter og helsefaglige samarbeidspartnere.
- planlegge og benytte tester av fysisk form.
Om kurslederne:
Trine Moholdt er fysioterapeut med hovedfag i bevegelsesvitenskap og PhD i klinisk medisin. Moholdt arbeider som forsker ved NTNU, hvor hun er leder av forskningsgruppa Exercise, Cardiometabolic Health and Reproduction (EXCAR). Målet for forskningen er å utvikle treningsmetoder for å forebygge livsstilsrelaterte sykdommer.
Håvard Østerås er fysioterapeut og spesialist innen idrettsfysioterapi. Han har mer enn 20 års erfaring i klinisk arbeid med pasienter. Han er også dosent ved NTNU, og arbeider med forskning og undervisning ved fysioterapeututdanningen.
(Illustrasjonsfoto: Bo Mathisen)