Nye juridiske retningslinjer i Norsk Fysioterapeutforbund

Forbundsstyret i Norsk Fysioterapeutforbund har vedtatt nye retningslinjer for juridisk bistand. Her får du oversikt over endringene, bakgrunn for dem og hva retningslinjene innebærer for deg som medlem.
-De gamle retningslinjene var fra 2017 og var ikke i overenstemmelse med dagens situasjon. Det ble derfor ansett nødvendig å foreta en oppdatering, sier forbundets advokat Heidi Beate Daaland (bildet).
Betydning for medlemmene
I praksis har de nye retningslinjene ingen stor betydning for deg som medlem. Juridisk bistand er fortsatt inkludert som et medlemsgode for alle yrkesaktive medlemmer.
Oppdateringene er i hovedsak utført for å speile dagens situasjon og tydeliggjør ovenfor våre medlemmer hvordan vi arbeider med juridiske spørsmål. Vårt formål er fortsatt å ivareta yrkesaktive medlemmers rettigheter og vilkår i arbeidslivet.
Dette er nytt
De nye retningslinjene gjenspeiler i større grad dagens situasjon. Det gjelder blant annet i forhold til hvem som har beslutningsmyndighet i ulike saker i forbundet. I tillegg speiler de nye retningslinjene måten vi jobber med juridisk bistand på.
Retningslinjene omfatter i større grad også juridiske artikler og veiledere, samt informasjon om tillitsvalgte og kontaktpersoners rolle som førstekontakt for våre medlemmer.
I tråd med utviklingen
-Vi i NFF utvikler oss kontinuerlig og vi jobber hele tiden for å forbedre tilbudet vi gir til våre medlemmer. Det gjelder også innenfor juridisk bistand. Derfor jobber vi for å gjøre juridisk bistand mer tilgjengelig for flere av våre medlemmer, samt sørge for en mer helhetlig og lik håndtering av juridiske forespørsler, sier Daaland.
Hun viser til at forbundet har publisert en rekke juridiske artikler på våre nettsiden. Disse oppdateres fortløpende.
-Vi utarbeider og oppdaterer veiledere som kan være til hjelp for våre medlemmer. I tillegg kommer vi til å jobbe mer fremover for å forbedre det juridiske tilbudet ytterligere. Så her er det bare å følge med på det som kommer, sier Daaland
I de nye retningslinjene står det blant annet hvordan forbundet bistår ved interessekonflikter.
-En interessekonflikt er et tilfelle der flere medlemmer fra forbundet er involvert i samme sak. Det kan typisk være i en ansettelsessak eller en sak om tildeling av driftstilskudd. I slike saker jobber vi for å få på plass gode veiledere og god informasjon om hvilke rettigheter medlemmene har, hva som er prosessen i slike saker og hvordan du som medlem kan argumentere for din sak, sier Daaland
Hun presiserer at forbundet alltid vil gi informasjon om rettigheter og prosesser, men at det ved interessekonflikter ikke kan gis individuelle råd til det enkelte medlem.
-Dette fordi at vi ikke kan komme i en situasjon hvor et medlem får en fordel fremfor andre medlemmer. Vi kan derfor heller ikke representere våre medlemmer utad i interessekonflikter, enten det er ovenfor arbeidsgiver eller andre tredjeparter, sier Daaland.
Les mer om juridisk bistand som medlemsgode og de nye juridiske retningslinjene i sin helhet.