Kurs i 2025: «Fysioterapi i skolehelsetjenesten»:
Fysioterapeutens rolle i tverrfaglig helsefremmende arbeid
Å arbeide med barn og ungdom i skolealder krever kompetanse i å utforme og igangsette tiltak i samarbeid med barn og ungdom, foreldre og andre aktører.
Kurset «Fysioterapi i skolehelsetjenesten» skal gi deltakerne nødvendig kompetanse for å kunne utføre dette arbeidet. Fokus er på fysioterapeutens rolle i tverrfaglig arbeid for å fremme fysisk og psykisk helse hos barn og ungdom. Kurset omhandler også fysioterapeutiske tiltak for barn og ungdom med funksjonsnedsettelser.
Kurset går i januar (Bergen) og mars (Teams), med 30. november som påmeldingsfrist. Det er utviklet i samarbeid med Norsk Fysioterapeutforbunds faggruppe for barne- og ungdomsfysioterapi.
For hvem – og hva kreves?
«Fysioterapi i skolehelsetjenesten» retter seg mot deg som er autorisert fysioterapeut og arbeider med, eller ønsker å arbeide med, barn og ungdom i skolealder. Har du ikke erfaring fra skolehelsetjenesten, anbefaler vi at du hospiterer i skolehelsetjenesten før kurset starter.
Du må ha gjennomført «Nettbasert introduksjonskurs for fysioterapeuter i arbeid med barn og ungdom». Har du gjennomført forbundets grunnkurs eller tidligere kurs i bevegelsesutvikling, videreutdanning i barnefysioterapi, master i nevrologi fordypning barn, eller du er spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi, anser vi at du oppfyller opptakskravene.
Med dette kurset skal du få et omfattende og detaljert læringsutbytte, se presentasjonen av kurset i kurskalenderen:
Om kurslederne:
Ragnhild Bech er spesialist i fysioterapi for barn og unge, og er cand.san., UIO 1995. Yrkeserfaring: Har arbeidet med barn i forskjellige kontekster siden 1980: barneortopedi, psykiatri, astma-allergi, helsestasjon, skole og HVPU (psykisk utviklingshemmede). Hun har undervist på utdanning for fysioterapeuter, og er veileder på masterutdanningen v/OsloMet. Har jobbet i utlandet.
Marte Morken Høyland er spesialfysioterapeut, med bachelorgrad i fysioterapi fra Høgskolen i Sør-Trøndelag (2010) og mastergrad i helsevitenskap med fordypning i fysioterapi for barn og unge, OsloMet (2024). Barne- og ungdomsfysioterapeut i Malvik kommune siden 2013, bistilling som rådgiver ved Nasjonalt kompetansemiljø for helsestasjons- og skolehelsetjenesten (NASKO) på Folkehelseinstituttet siden 2024. Har tatt en lang rekke NFF-kurs på barnefeltet. Har lang erfaring fra skolehelsetjenesten, med særlig fokus på systemarbeid, tverrfaglig skolehelsetjeneste og arbeid på gruppe- og klassenivå.
(Illustrasjonsfoto: Bo Mathisen)