Billedtekst: Fra venstre Pål Lillebø, Gerty Lund og Torbjørn Furulund.
- Sykemeldte representerer en stor reserve som vi må få tilbake i jobb. I dag er samarbeidet mellom profesjoner og NAV fragmentert.
Det sa forbundsleder i Norsk Fysioterapeutforbund Gerty Lund, da hun satt i panelet under et arrangement om arbeidshelse arrangert av Bedriftshelsetjenesten bransjeforening under Arendalsuka.
Lund ga samarbeidet terningkast tre.
Også Pål Lillebø i Bedriftshelsetjenestens bransjeforening mener samarbeidet varierer.
- Noen får det til og mange klarer det ikke. Fastlegene har for liten tid. De ønsker en dialog, men rekker det rett og slett ikke. NAV er for stort og fragmentert. Det er tilfeldig hvordan det hele blir og kun unntaksvis går det bra, sa Lillebø.
Lund etterlyste mer inkludering av fysioterapeuter som behandlere i dialogmøtene.
- De fleste sykemeldte er pasienter hos fysioterapeuter. I tillegg er de fleste som benytter helseforsikringer pasienter hos oss. Dessverre kalles vi ikke inn til samtalene mellom pasienten og NAV. Vi bør være en selvsagt part i disse samtalene, siden vi kjenner pasientene godt, sa Lund.
Fysioterapeuter har hovedsakelig lenger konsultasjoner med pasientene enn legene.
- Dessverre opplever også fysioterapeuter stort press. Vi har blant annet færre avtalefysioterapeuter nå enn tidligere, sa Lund.
Torbjørn Furulund, direktør i Helse og Velferd i NHO Geneo kjenner igjen beskrivelsene fra Lund og Lillebø.
- Mye er bra på papiret. Utfordringen er at samhandlingen ikke fungerer godt nok. Vi må blant annet diskutere hva slags rolle NAV skal ha og hvilken rolle bedriftshelsetjenesten skal ha. Vi som arbeidsgivere opplever at det ikke er en klar forståelse av hva NAV skal gjøre, sa Furulund.
Han viste blant annet til en undersøkelse som viser at et flertall av norske arbeidstakere er ansatt i et selskap med lovpålagt bedriftshelsetjeneste, men at de ikke kjenner godt nok til hvilke muligheter de har.
Han viste også til en undersøkelse fra Oslo Economics som viser at samfunnsnytten av bedriftshelsetjenester er større enn kostnadene.
Lillebø mener argumentet om kostbare bedriftshelsetjenester ikke er et godt argument.
- Det brukes mer på firmahytter enn på den forsikringen bedriftshelsetjenesten representerer, sa Lillebø.