Arbeider du med barn og ungdom – eller ønsker å gjøre det?

Benytt første anledning neste år til å skaffe deg nødvendige kunnskaper og ferdigheter, gjennom grunnkurset for fysioterapeuter i arbeid med barn og ungdom.
Dette kurset går i Trondheim, med en uke i februar og en uke i mai. Kurset kan du ta dersom du har norsk autorisasjon som fysioterapeut etter endt turnustjeneste, og har gjennomført forbundets nettbaserte introduksjonskurs for fysioterapeuter i arbeid med barn og ungdom.
En profesjonell utøvelse på fagfeltet krever grunnleggende kompetanse. Norsk Fysioterapeutforbunds 0–18-kurs er blitt til ved en sammenslåing av forbundets tidligere kurs, "Grunnkurs for fysioterapeuter i arbeid med barn 0–6 år" og "Grunnkurs for fysioterapeuter i arbeid med barn og ungdom 6–18 år". Kurset er utviklet i samarbeid med forbundets faggruppe for barne- og ungdomsfysioterapi.
Kursledere er Tordis Ustad og Marjon Van Weele.
Todelt – med oppgaver
Etter den første uken, 2.–6. februar, skal deltagerne gjennomføre to AIMS-tester eller to ABC-tester, og to observasjoner av barn. Én av hver sendes til kurslederne for godkjenning, og for å få skriftlig tilbakemelding. Oppgaveinnlevering er obligatorisk, og gir uttelling på 14 timer. Andre del av grunnkurset gjennomføres 4.–8. mai.
Grunnkurset skal sette deg i stand til å:
- redegjøre for det spesielle med å arbeide med barn med hensyn til at de er i vekst og utvikling.
- redegjøre for barns utvikling, og hva som driver og stimulerer utviklingen generelt og bevegelsesutviklingen spesielt.
- utføre selvstendig, systematisk klinisk observasjon og beskrive barns bevegelsesutvikling med hensyn til aktivitet og bevegelseskvalitet.
- vurdere barns bevegelser og funksjon i henhold til WHOs internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF).
- fortolke funn fra observasjoner og undersøkelser, for deretter å konkludere med hensyn til om utviklingen er innenfor/utenfor normalvariasjonen, og kunne gi begrunnede antakelser om hva en eventuelt forsinket utvikling kan ha sammenheng med, muntlig og skriftlig.
- anvende to kartleggingsverktøy (ett for 0–18 år og ett for 4–16 år) og ha oversikt over andre tilgjengelige tester/kartleggingsverktøy som kan være aktuelle.diskutere resultatene av standardiserte aldersadekvate tester og kartleggingsverktøy.
- identifisere barn 0–18 år som er i risiko for en forsinket utvikling og eller helsemessige plager.
- benytte utgangsstillinger og posisjoner og tilrettelegge miljøet på måter som fremmer og støtter barnets bevegelsesutvikling og muligheter.
- redegjøre for å vurdere sammenhenger mellom hverdagslige utfordringer i barnas liv og det kroppslige uttrykk, og bidra til at barn/ungdom får innsikt i disse sammenhengene.
- samarbeide med aktuelle samarbeidspartnere, helse- og omsorgtjenester i både 1.-, 2.- og 3.-linjetjenesten (for eksempel Barnas Hus, helsestasjon), og kunne arbeide tverrfaglig med aktuelle aktører.
- kommunisere (førspråklig, kroppslig og verbal kommunikasjon) og samhandle med barn 0–18 år, og samarbeide med foreldre for å tilrettelegge for en hensiktsmessig utvikling.
Meld deg på her
Om kurslederne:
Tordis Ustad er spesialist i barnefysioterapi siden 1996, master i helsevitenskap UiB 2007, Phd NTNU 2016. Har vært kursleder for forbundet i kurset "Bevegelsesutvikling nå Grunnkurs for fysioterapeuter som arbeider med barn" siden 1998. Yrkeserfaring: Har arbeidet ved barneklinikken, St. Olavs Hospital siden 1998. Arbeidet som barnefysioterapeut i kommune 1992–1998 og med psykisk utviklingshemmede på institusjon 1983–1991. Har for tiden halv stilling som forsker ved NTNU i tillegg til halv stilling ved St. Olavs. Har vært/er timelærer ved masterutdanningen UiT og OsloMet, og har vært sensor ved OsloMet.
Marjon Van Weele er utdannet fysioterapeut, har en master i klinisk fysioterapi, med fordypning i fysioterapi ved hjerte-og lungelidelser. Hun jobber til daglig som barnefysioterapeut i Arendal kommune, og har jobbet med barn i 15 år.
(Illustrasjonsfoto: iStockphoto.com)