Arbeider du med barn og ungdom – eller ønsker å gjøre det?

Publisert: 03. november 2025

Illustrasjonsfoto GK 0-18 år - istockphoto_com_1000x750

På grunnkurset 0–18 år kan du blant annet lære mer om å kunne skille mellom typisk og atypisk motorisk utvikling, og du kan observere mange barn sammen med kollegaer og to erfarne kursledere. 

Dette kurset, "Grunnkurs for fysioterapeuter i arbeid med barn og ungdom 018 år", går i Trondheim, med en uke i februar og en uke i mai. Benytt første anledning neste år til å skaffe deg nødvendige kunnskaper og ferdigheter!

Kurset kan du ta dersom du har norsk autorisasjon som fysioterapeut etter endt turnustjeneste, og har gjennomført forbundets nettbaserte introduksjonskurs for fysioterapeuter i arbeid med barn og ungdom.

Kurslederne vil også fremheve at hvis du er blant dem som samler timer for å bli spesialfysioterapeut eller spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi, gir disse to ukene deg god uttelling.

En profesjonell utøvelse på fagfeltet krever grunnleggende kompetanse. Norsk Fysioterapeutforbunds 0–18-kurs er blitt til ved en sammenslåing av forbundets tidligere kurs, "Grunnkurs for fysioterapeuter i arbeid med barn 0–6 år" og "Grunnkurs for fysioterapeuter i arbeid med barn og ungdom 6–18 år". Kurset er utviklet i samarbeid med forbundets faggruppe for barne- og ungdomsfysioterapi.

Kursledere er Tordis Ustad og Marjon van Weele. 

Todelt – med oppgaver
Etter den første uken, 2.–6. februar, skal deltagerne gjennomføre to AIMS-tester eller to ABC-tester, og to observasjoner av barn. Én av hver sendes til kurslederne for godkjenning, og for å få skriftlig tilbakemelding. Oppgaveinnlevering er obligatorisk, og gir uttelling på 14 timer. Andre del av grunnkurset gjennomføres 4.–8. mai.

Grunnkurset skal sette deg i stand til å:

  • redegjøre for det spesielle med å arbeide med barn med hensyn til at de er i vekst og utvikling.
  • redegjøre for barns utvikling, og hva som driver og stimulerer utviklingen generelt og bevegelsesutviklingen spesielt.
  • utføre selvstendig, systematisk klinisk observasjon og beskrive barns bevegelsesutvikling med hensyn til aktivitet og bevegelseskvalitet.
  • vurdere barns bevegelser og funksjon i henhold til WHOs internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF).
  • fortolke funn fra observasjoner og undersøkelser, for deretter å konkludere med hensyn til om utviklingen er innenfor/utenfor normalvariasjonen, og kunne gi begrunnede antakelser om hva en eventuelt forsinket utvikling kan ha sammenheng med, muntlig og skriftlig.
  • anvende to kartleggingsverktøy (ett for 0–18 år og ett for 4–16 år) og ha oversikt over andre tilgjengelige tester/kartleggingsverktøy som kan være aktuelle.diskutere resultatene av standardiserte aldersadekvate tester og kartleggingsverktøy.
  • identifisere barn 0–18 år som er i risiko for en forsinket utvikling og eller helsemessige plager.
  • benytte utgangsstillinger og posisjoner og tilrettelegge miljøet på måter som fremmer og støtter barnets bevegelsesutvikling og muligheter.
  • redegjøre for å vurdere sammenhenger mellom hverdagslige utfordringer i barnas liv og det kroppslige uttrykk, og bidra til at barn/ungdom får innsikt i disse sammenhengene.
  • samarbeide med aktuelle samarbeidspartnere, helse- og omsorgtjenester i både 1.-, 2.- og 3.-linjetjenesten (for eksempel Barnas Hus, helsestasjon), og kunne arbeide tverrfaglig med aktuelle aktører.
  • kommunisere (førspråklig, kroppslig og verbal kommunikasjon) og samhandle med barn 0–18 år, og samarbeide med foreldre for å tilrettelegge for en hensiktsmessig utvikling.

Les mer om kurset

Meld deg på her

Om kurslederne:

Tordis Ustad er spesialist i barnefysioterapi siden 1996, master i helsevitenskap UiB 2007, Phd NTNU 2016. Har vært kursleder for NFF i kurset "Bevegelsesutvikling", nå Grunnkurs for fysioterapeuter som arbeider med barn", siden 1998. Yrkeserfaring: Har jobbet ved barneklinikken ved St. Olavs Hospital siden 1998. Jobbet som barnefysioterapeut i kommune 1992–1998 og med psykisk utviklingshemmede på institusjon 1983–1991. Har hatt 1/2 stilling som postdoc ved NTNU 2019–2025, i tillegg til 1/2 stilling ved St. Olavs. Har vært/er timelærer ved masterutdanningen UiT og OsloMet, og har vært sensor ved de samme stedene.

Marjon van Weele er spesialist i hjerte- og lungefysioterapi. Hun har en master i klinisk fysioterapi, med fordypning i fysioterapi ved hjerte-og lungelidelser. Hun jobber til daglig som barnefysioterapeut i Arendal kommune, og har jobbet med barn i 20 år.

TordisUstad2_500x750


Tordis Ustad 

Marjon van Weele_500x750


Marjon van Weele

(Illustrasjonsfoto: iStockphoto.com. Foto av Ustad og van Weele: privat.)